5.5.12

Berlijn

Berlijn is denk ik een van de mooiste steden waar ik ooit ben geweest. Londen en Parijs zijn prachtig, maar Berlijn heeft toch wel echt een hele geschiedenis die overal te zien en te voelen is. Dat begint al bij de uitgestrektheid van de stad zelf; enorme pleinen, veel groen, veel nieuwbouw. En dat is natuurlijk niet allemaal voor niets.
Tijdens de oorlog is zo'n 80% van de stad plat gebombardeerd. Dat is dus een van de redenen dat gebouwen zo nieuw zijn en dat er nog zoveel ruimte overal is. Daarnaast heb je dan ook nog de Berlijnse Muur die het Oosten en het Westen van elkaar scheidde. Rondom de muur had je destijds enorme stukken land die verboden gebied waren. Dit was vooral in het Oosten van de dictatuur. Op al die lege plekken worden in no time nieuwe shoppingmals en flats uit de grond gestampt.
Op de foto hieronder zie je een fontein, niet zo heel speciaal, maar de fontein stond in het midden van een enorme rotonde. Rotondes worden in Berlijn ook gewoon gezien als 'chill' plekken. Hele gezinnen fietsen gewoon richting de rotondes om een beetje te relaxen. Fietsers in Berlijn hebben sowieso geen benul van wat ze doen. Links, rechts, over stoepen, overal fietsen ze maar tussendoor.



Ik ben zelf iemand die niet zo van massa's houdt. Te druk, te warm, het is niet zo mijn ding. Dat is dan weer fijn in Berlijn; er is gewoon zoveel ruimte. En de mensen zijn echt heel erg aardig. Ik heb nooit iets met Duitsland of de Duitsers gehad. Toch weer dat vooroordeel van dikke, kuilengravende, bierzuipende toeristen. Maar de mensen in Berlijn zijn vooral jong, hebben een eigen stijl en zijn vriendelijk.



We hadden dan ook echt wel geluk met het weer, en de tijd van het jaar. Het was heel erg warm, en in mei is het misschien ook wat minder druk en vol met toeristen. Desalniettemin, ik wil nog zeker terug komen want er is nog zoveel dat ik niet gezien heb! Dus stel iemand wil deze zomer mee, meld je dan bij mij :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten